Pages


Saturday, April 24, 2010

Tarbiyah Diri 1...


Ana rasa malu jugak bila ada orang persoalkan nape orang Islam sendiri tak kenal secara detail kisah role model sepanjang zaman, Rasulullah SAW...korang tak malu ke?? kita kata baginda qudwah hasanah, kita kata baginda uswah hasanah..tapi tanya benda-benda basic pon tak tau apatah lagi benda-benda lain...huhu. Malu saja pon tak guna kalau diri sendiri tak nak ambil inisiatif sendiri. Rasa-rasanya laa kan sebab apa boleh jadi cam tue eh?? Sebab apa kita tak tau kisah Rasulullah in details??

Of course laa sebab umat Islam nie malas membaca...kalau rajin pon, kita lebih berminat untuk baca buku-buku yang bila kita baca, hasilnya nampak jelas depan mata. Contohnya, masyarakat sekarang nie tengah usaha nak mantapkan lagi penguasaan English. Jadi, ramai yang lebih gemar baca buku-buku berbahasa Inggeris untuk tambah vocab dengan improve grammar. Masalah lain, belia sekarang nie suka baca novel-novel yang sarat dengan kisah cinta yang mengasyikkan, kalau tak ade kisah jenis nie taubat laa nak baca buku tue..betul x??!!

Ana tau sebab ana pon pernah jadi camtu suatu ketika dulu (ayat skema ke??)...pengakuan ikhlas --> ana nie peminat no 1 laa novel cinta masyuk nie...sekali baca memang ana akan habiskan dalam hari tue jugak...no kompromi laa untuk sambung pada hari esok plak...

Tapi sejak masuk alam U nie ana dah stop baca novel camtu. Ana tak kata ana stop dengan tak baca langsung tapi kita berhenti perlahan-lahan...mulanya ana malu sebab sahabat-sahabat sekeliling ana baca buku Ust Pahrol, La Tahzan, buku-buku Abdul Latif Talib....tapi bila dah lama-lama minat untuk baca buku-buku tue datang sendiri...tanpa dipaksa...sebab tue laa penting untuk kita kenal dengan siapa kita berkawan...kadang-kadang ana rasa kita perlu jadi cerewet dalam isu pilih kawan nie...

Solusinya, perbanyakkan baca buku...cuba jadi endah sikit dengan hal-hal yang berkaitan dengan Islam....kurangkan ambil tau benda-benda yang tak penting (latest movie siar kat pawagam, tajuk lagu baru taylor swift ke bunkface ke, siti nurhaliza dah mengandung ke belum??)....moga ada manfaatnya...=)

0 comments: